Ont i hamstringsfästet vid sittbenet? Gör så här!

Du vet inte om du har sträckt dig eller om du mest är stel, men det gör ont där musklerna på baksida lår fäster uppe vid sittbenet. Det kan funka att springa även om det gör lite ont och det är rätt vanligt att det gör ont även när man sitter, t.ex. kör bil, och ger inte med sig även om du vilar. Om det här stämmer på dig finns det mycket som talar för att du drabbats av proximal hamstringstendopati. Ett krångligt namn för en vanlig löparskada. 

Det här handlar alltså INTE om när du av okänd anledning tyckte det var bra att maxa 100 meter mot dina kompisar och känner hur det hugger till i baksida lår. Då blir det ett ganska tydligt ”hugg”. Tänk 100-meter-sprinters eller när en ytterforward i Serie A gör en rush och sedan rullar 300 varv medan han håller sig för baksida lår. Då sitter skadan ofta mitt i muskelbuken. Mitt mellan sittben och knäveck.

Proximal hamstringstenodopati kommer sällan akut utan ofta mer som en smygande värk i baksidan högt upp mot sittbenet. 

– Det gör att folk ofta tänker ”Äsch, det är inte så farligt” och kommer först efter kanske 4-5 månader. Det går att springa. Det gör lite ont, men funkar.

Vi kan ju börja med de dåliga nyheterna direkt. Det här är en ganska besvärlig och frustrerande åkomma. Och ju högre upp mot sittbenet smärtan sitter desto längre tid kommer det nog att ta att bli helt smärtfri igen. Bland de goda nyheterna är att jag ett par månader innan den här artikeln skrevs blev kontaktad av en kvinna som drabbats av just det här problemet och var orolig för den skulle hämma henne när hon kom för sin bokade löpanalys hos mig. Jag svarade då en kortfattad variant av det du får lära dig i den här artikeln. Och när hon sedan kom för sin analys var hon strålande glad och sa direkt när hon klev in över tröskeln något i stil med: ”Jag gjorde som du sa och är nu helt bra. Har även skickat dina övningar till min naprapat som inte fick ordning på problemet”. 

– En intressant grej med skadan är att det nästan bara drabbar löpare. Andra vanliga löparskador, som plantar fasciit kan vem som helst få. Men det här problemet drabbar nästan bara löpare. Det är inte alls alls vanligt bland tennisspelare eller fotbollsspelare, säger naprapaterna men tillägger att även dansare och gymnaster kan drabbas.

Det kan alltså göra ont när man springer. Ondast gör det i regel när man springer intervaller och om man trycker på i backar. Men löpning i mystempo brukar funka bättre. Många får också ofta ont bara av att sitta. Till exempel kan det vara problem med att köra bil längre sträckor. 

Inte alltid såklart men ofta är det i det lite svagare benet som skadan hamnar, säger naprapaterna. 

– De flesta är lite mindre muskeltonus i det benet. De är kanske inte så så mycket svagare, men man känner i regel att det friska benet är lite tjockare. 

 Precis som med många andra skador är det inte alls säkert att det är där man har ont som problemet sitter. Istället handlar det ofta om någon typ av obalans. De flesta människor är mer eller mindre obalanserade. Alla som är högerhänta är gissningsvis ganska mycket starkare i högerarmen och har även bättre koordination på den sidan, vilket så klart seglas nedåt i kroppen. När löpare med proximal hamstringstenopati kommer till Göteborgs Naprapatklinik börjar de med att kolla ryggen först. De får böja åt olika håll, göra utfallssteg, knäböj, osv. 

– Jag tittar på hur de rör sig och om de vet finns vridningar i kroppen på olika sätt. Så får man fortsätt upp från bäckenbenet upp genom ryggen via ländrygg, bröstrygglängs till nacken. Jag tittar efter om det finns obalans.  

Men du kan så klart även göra saker själv. När du får ont är det bra om du först tar det lite lugnt. Även om ofta känns stramt där du har ont ska inte hålla på att stretcha då det redan är frågan om en sträckskada. Försöker stretcha direkt från start du så drar du i skadan och irriterar det ännu mer. Börja därför gärna med att vila i tre veckor. Alltså ingen löpning. Du kommer däremot fortfarande ha ont efter att ha vilat i tre veckor. 

Sedan är det dags för övningar. Att göra stretchöningen ”Duvan” är bra att börja med. Du ser den på filmen här nedan. 

Film: Ask Doctor Jo

 

Minns du löparen som kontaktade mig med smärta i hamstringsfästet vid sittbenet. Det jag gjorde var att jag skickade filmen här nedan där du hittar övningar som tagits fram av sjukgymnasten Karl Askling som Naprapaterna menar är lite av en ”guru” när det gäller hamstringsskador. De tre övningarna som Karl Askling rekommenderar kallas för ”L-protokollet”. Finns massor av filmer på L-protkollet på Youtube. Men det var alltså filmen här nedan jag skickade till löpare som sedan blev smärtfri.

 

Film: Christopher Johnson

 

Som du ser på filmen är det här övningar som direkt siktar in sig på musklerna på baksida lår. Om du fått ont av obalanser i kroppen finns alltså en risk att du forsätter att vara obalanserad vilket kanske inte alls yttrar sig i proximal hamstringstendeopati men att du får ont på något annat ställe när kroppen måste kompensera för obalansen. Kan därför vara bra om någon kunnig människa ser över det hela också. 

 

 

Text: Fredrik Zillén

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.